Okej, det finns tydligen tre sätt att dela in lärandet och synen på lärandet i undervisningen i skolan.
- Först har vi färdighetsträning, där man gör allt i en viss ordning för att lära sig. Ska vi lära oss matte börjar vi att träna oss på siffrorna, sedan kommer man till att börja räkna plus med siffrorna 1-5 osv. Ska vi lära oss bokstäver börjar vi med att lära oss hur de ser ut, spåra dem och sedan skriva dom en sådär 100ggr tills man kan.
- Sedan kommer bildningsinlärning, det vill säga när vi lär barnen för att vi vill bilda dem så att de lär sig mer historia tex. I svenska undervisningen kan det vara när man helt utan tanke ska läsa en dikt av Karin Boye utan att veta vem det är och av vilken anledning man ska lära sig det.
- Sist men inte minst har vi erfarenhetsinlärning som grundar sig i vilken bakgrund eleven kommer ifrån och att man som lärare tar inspiration av barnets vardag. (Det är också bevisligen den som funkar bäst eftersom det fångar intresset på ett annat sätt.)
Det här har jag lärt mig idag när jag suttit och pluggat. Jag tycker bäst om den sista även om man måste träna sig och få lite allmänbildning i skolan också, men det kan man göra på ett roligt sätt och inte bara för att man ska kunna rabbla upp saker och ting utan att veta varför.
Analysera texterna med hjälp av det här ska vi göra imorgon.. Det kommer nog gå bra och ganska fort tror jag :)
Analysera texterna med hjälp av det här ska vi göra imorgon.. Det kommer nog gå bra och ganska fort tror jag :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar