lördag 17 september 2011

Att lära ett nytt språk

Det här borde jag ha skrivit om för flera dagar sen, men eftersom jag haft annat att göra/inte orkat så kommer detta inlägg nu istället.

I onsdags så masade jag mig iväg till skolan eftersom jag kände att jag var tvungen att komma dit, och det gjorde jag som tur var inte i onödan. Vi pratade om barn med svenska som andraspråk. Om hur svårt det måste vara att komma in i en svensk skola och vara tvungen att lära sig ett helt nytt språk även om man kanske inte ens har ett fullgot grundspråk. Att man sedan förväntas bara kunna och hänga med i ett klassrumssammanhang är nästan ännu värre.

Våran föreläsare satte oss på prov på riktigt och gav oss en svår engelsk text. En så kallad påbyggnadstext vilket innebär att vi förväntas kunna grunderna i engelska så att vi med våra egna knep och strategiska lösningar ska kunna läsa vad som står i texten relativt fort. Det var faktiskt helt ärligt jättesvårt. Hon satte tid på oss också, vi hade sammanlagt max 15 min att ta oss igenom texten och svara på några frågor till den. Frågorna var av typen:
Hur gör du för att förstå sammanhanget i texten när du stöter på ord du inte förstår? 
Hur hade ett barn som inte haft grunden löst problemet? 
Hur mycket hade barnet förstått? 
osv.

Mycket intressant och lärorikt. Hoppas man kommer ihåg just detta när man står där som lärare om några år och har barn som fortfarande tränar sig på att lära sig svenska.


Inga kommentarer: